Monday, April 13, 2009

Macam Mana Nak Tackle "si dia"??

Salam Semua….

Hari ni aku nak luahkan perasaan sikit.
Bukan pasal pape pun. Cuma aku ni bakal guru sains nanti, tapi aku ada masalah dengan subjek fizik. Aku betul-betul bengang dengan subjek ni. Kenapa susah sangat nak ”tackle” ek. Aduhai.... Aku kadang-kadang sampai nak putus asa bila buat soalan latihan dia. Yela, ’KONSEP’ pun dah lemah, macam mana nak skor. Huhuhu.... Tapi tiap kali aku nak putus asa, macam ada je yang bisik kat telinga aku ni. Dia kata ape tau. ”Kalau kau putus asa sekarang, macam mana kau nak jadi cikgu, macam mana kau nak mengajar anak orang nanti? Takkan nak ajar ajaran sesat? Bila posting nanti, kau tak semestinya kena mengajar subjek major(bio). Macam mana kalau kau dapat subjek fizik? Masa tu takkan nak nganga je depan student kau??” Huh! Pedih siot. Tapi siapa yang berani marah-marah aku nih? Ups..yang tu adalah suara hati aku rupanya. Buat gempak je. Huhu...(^_-)
Tapi, betul juga. Sebagai seorang bakal cikgu, ilmu pengetahuan adalah amat penting. Pengetahuan seorang cikgu mestilah melebihi pelajar-pelajarnya. Aku takkan dapat mengelak daripada tembakan-tembakan soalan yang diajukan oleh student-student aku nanti.
Penyelesaiannya? Nak ke tak nak, aku kena la jugak cuba memahamkan diri aku tentang fizik nih. Memang aku mengaku, aku tak pernah minat pun subjek ni sejak form 4 (sebab xpaham). Aku tak nak la aku jadikan tak minat fizik sebagai alasan aku tak dapat skor fizik. Apa-apa pun, aku akan pastikan aku dapat tackle dia. Walaupun susah, hope tak la sampai aku putus asa. (Please God) huhu...

No comments:

Post a Comment